ایران کازمد فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دستساز، ارگانیک و گیاهی

فروش محصولات آرایشی بهداشتی دست ساز، ارگانیک و گیاهی

ایران کازمد فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دستساز، ارگانیک و گیاهی

فروش محصولات آرایشی بهداشتی دست ساز، ارگانیک و گیاهی

ایران کازمد
فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دستساز، ارگانیک و گیاهی

انواع صابون و کرم گیاهی
ضد جوش، ضد لک، روشن کننده، مرطوب کننده، بوتاکس، ضد التهاب، ترمیم کننده، جوان سازی، امکان پذیرش سفارش های اختصاصی

راه های ارتباط:
🌐 سایت: www.irancosmed.com
📱 تلفن: 09106290236 (تماس، واتس اپ )
تلگرام و اینستاگرام: @irancosmed

۵ مطلب در ۵ آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 سیاه‌دانه | گیاه درمانگر هزار درد

سیاه‌دانه، یا «شونیز» (Nigella Sativa‎) گیاهی یک‌ساله و گلدار و بومی جنوب غربی آسیا است که در ایران به‌ویژه در اراک و اصفهان به فراوانی می‌روید.

سیاه‌دانه از گذشته های دور تا امروز به اشکال مختلفی ازجمله «عصاره، روغن و دانه، به عنوان نوعی داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در طب سنتی کاربرد داشته و دارد.

سیاه‌دانه از راستهٔ گل‌های ساعت (Ranunculales) و تیرهٔ آلالگان (Ranunculaceae) است. دانه‌اش دارای اثر قاعده‌آور، ضد کرم، ضد باکتری، مسهل و زیادکننده ترشحات شیر است.

سیاه‌دانه مزه‌ای تلخ و ادویه‌ای دارد با کمی ته‌مزهٔ توت فرنگی. به همین دلیل هم از سیاه‌دانه در شیرینی‌جات و شربت‌ها و لیکورها و حتی بر روی نان نیز استفاده می‌شود.

نام‌های دیگر عبارتند از: سیاه‌دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی

و در زبان کردی با آن سیاله،سیاوله و سیاسونی(جافی) گفته می‌شود.

سیاه دانه

سیاه دانه

روغن سیاه دانه؛ اکسیری شگفت انگیز

خواص سیاه دانه هزاران سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است.

روغن سیاه دانه را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌شناسند که توانایی کاهش التهابات درون بدن و مشکلات پوستی را دارد.

این گیاه میوه‌هایی می‌دهد که دارای این دانه‌های سیاه معروف هستند. خواص سیاه دانه هزاران سال است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است.

باستان شناسان دانه‌های سیاه دانه را حتی در معبد توت‌عنخ آمون نیز پیدا کرده‌اند که اهمیت خواص درمانی این گیاه در طول تاریخ را تایید می‌کند.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی

این روغن ثابت کرده است که تاثیر خوبی در درمان برخی از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا و آسم دارد. این ماده همچنین تاثیر ضد قارچ و ضد باکتری قوی دارد. خواص روغن سیاه دانه را می‌توان به این شکل خلاصه کرد:

کاهش فشار خون بالا: مصرف روغن سیاه دانه برای ۲ ماه نتایج رضایت بخشی در کاهش فشار خون افرادی که دچار فشار خون بالا (نه در سطح خیلی حاد) بودند، نشان داده است.

کاهش کلسترول بالا: روغن سیاه دانه نشان داده است که می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد شود. میزان زیاد اسید‌های چرب مفید موجود در سیاه دانه، به حفظ کلسترول خوب در میزان مناسب کمک می‌کند؛ اسید‌های چرب مفید مانند لینولیک اسید (linoleic acids) و اولئیک اسید (oleic acid). میزان روغن موجود در دانه‌ها تا حد زیادی بستگی به جایی که گیاه در آن رشد کرده است دارد. برخی از افراد حتی با مصرف دانه‌های کوبیده شده سیاه دانه هم از خواص روغن سیاه دانه بهره‌مند می‌شوند.

بهبود علائم آرتروز مفصلی: مصرف روغن سیاه دانه خوراکی می‌تواند به کاهش علائم التهابی آرتروز مفصل کمک کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در “Immunological Investigations” منتشر شد، ۴۳ خانم با آرتروز مفصلی در درجه متوسط روزی یک کپسول روغن سیاه دانه را برای مدت ۱ ماه مصرف کردند. نتیجه تحقیق کاهش علائم آرتروز، میزان التهاب موجود در خون و تعداد مفاصل متورم را نشان داد.

کاهش علائم آسم: خواص ضدالتهابی روغن سیاه دانه ممکن باعث بهبود علائم آسم شود. تاثیر آن در کاهش التهابات دستگاه تنفسی حتی می‌تواند در کاهش علائم برونشیت و درمان سینوزیت هم موثر باشد.

کاهش ناراحتی معده: مصرف سیاه دانه یا روغن آن می‌تواند در کاهش درد معده، دل پیچه و انقباض دردناک شکم موثر باشد. روغن آن می‌تواند به کاهش گاز‌های معده، نفخ و پیشگیری از زخم معده نیز کمک کند.

خواص ضد سرطانی: روغن سیاه دانه همچنین خواص ضد سرطانی دارد و در صورتی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، ممکن است بتواند با سرطان پوست مبارزه کند.

به دلیل خواص شیمیایی گیاهی (Phytochemicals) و آنتی‌اکسیدان، این دانه‌های سیاه می‌توانند به صورت طبیعی به درمان سرطان کمک کنند.

تحقیقات نشان دادند که تیموکینون (Thymoquinone) که ترکیب شیمیایی موجود در سیاه دانه است، توانایی کمک به کاهش رشد غده‌های سرطانی در موش‌ها را داشته است.

این روغن می‌تواند آسیبی که به بافت‌های بدن در اثر شیمی‌درمانی، برای کشتن سلول‌های سرطانی وارد می‌شود را کاهش دهد.

اما نتایج این تحقیقات مربوط به انسان نبوده و روغن سیاه دانه نباید جایگزین درمان‌های تعریف شده سرطان شود.

سیاه دانه

سیاه دانه

فواید روغن سیاه دانه برای زیبایی

فواید روغن سیاه دانه برای پوست‌هایی که دچار مشکل هستند بسیار زیاد است و علاوه بر خواص درمانی، از پوست محافظت نیز می‌کند.

این روغن در کنار روغن‌های دیگر در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یا عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

از مزایای استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست و زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جوش صورت و آکنه: بر اساس تحقیقاتی که در مجله “Dermatology & Dermatologic Surgery” منتشر شد، استفاده از لوسیون‌هایی تولید شده با ترکیب ۱۰ درصد روغن سیاه دانه، مشخصا باعث کاهش بروز آکنه و جوش صورت بعد از ۲ ماه شد.

شرکت کنندگان در این تحقیقات تا ۶۷ درصد رضایت خود را از استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان جوش صورت اعلام کردند.

آبرسانی مو: برای بهره‌مند شدن از خواص روغن سیاه دانه برای مو می‌توان آن را به صورت مستقیم روی مو‌ها استفاده کرد تا نرمی و درخشندگی مو افزایش پیدا کند.

پسوریازیس: استفاده موضعی از روغن سیاه دانه نشان داده است که می‌تواند باعث کاهش پلاک‌های پسوریازیس شود.

نرم کردن پوست: از روغن سیاه دانه برای نرم کردن پوست صورت و بدن هم استفاده می‌شود و آن را به ترکیبات روغن‌ها و مرطوب کننده‌های بدن برای رطوبت و آب‌رسانی بیش‌تر، اضافه می‌کنند. همچنین به دلیل آب‌رسانی از اگزما و خشکی پوست هم جلوگیری می‌کند.

ترمیم زخم: نتایج استفاده از روغن سیاه دانه تاثیر آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های زخم را نشان داده است.

در حالی که عصاره سیاه دانه باعث رشد کلاژن‌های جدید پوست نمی‌شود، اما دیگر فاکتور‌های رشد را تحریک می‌کند تا بدن بتواند پوست جدید و سالم بسازد.

به این نکته توجه کنید که روغن سیاه دانه نباید به عنوان جایگزین درمان اصلی که دکتر برای شما تجویز کرده است، مورد استفاده قرار گیرد.

اما خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت و زیبایی، می‌تواند به عنوان یک مکمل در کنار درمان اصلی برای پوست شما مزایایی به همراه داشته باشد.

 لاغری و کاهش کلسترول

در یک تحقیق روی ۹۰ خانم دچار اضافه وزن، به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن سیاه دانه به رژیم غذایی کم کالری، نسبت به رژیم غذایی کم کالری صرف بیشتر باعث لاغری می‌شود.

خواص روغن سیاه دانه برای لاغری یک پشتوانه علمی هم دارد.

مجله ” Diabetes and Metabolic Disorders” تحقیقاتی منتشر کرد که در آن خواص ضد چاقی گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که سیاه دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار دارد.

در تحقیقات دیگری که بر روی ۲۵۰ مرد انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که روغن سیاه دانه در صورتی که به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه استفاده شود، باعث کاهش وزن می‌شود و مهم‌تر از آن، خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله “Endocrinology and Metabolism“ منتشر شد، محققان اعلام کردند که سیاه دانه یکی از معدود مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت، یعنی دیابت نوع ۲ و دیابت نوع ۱ می‌شود.

بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می‌دهد و به اندازه داروی متفورمین (Metformin) موثر است.

این گیاه تا کنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج‌ترین دارو‌های توصیه شده برای دیابت نوع دو، باعث عوارض جانبی زیادی مثل نفخ، اسهال، تجمع گاز معده، سردرد و خیلی علائم دیگر می‌شود.

سیاه دانه

سیاه دانه

آیا روغن سیاه دانه بی خطر است؟

ممکن است که روغن سیاه دانه باعث افزایش تاثیر برخی از داروها، مثل دارو‌های متوپرولول (Metoprolol) و وارفارین (Warfarin) شود.

اگر شما در حال مصرف هر نوع دارویی به صورت مرتب هستید، با پزشک خود در مورد مصرف روغن سیاه دانه صحبت کنید و قبل از صحبت کردن با پزشک معالج نباید هیچ کدام از دارو‌هایی که همیشه مصرف می‌کنید را قطع کنید.

روغن سیاه دانه می‌تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای کبد و کلیه‌ها مضر باشد.

اگر کبد یا کلیه شما در حال حاضر دچار مشکل است، درمورد میزان مصرف مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین روش استفاده از روغن سیاه دانه

روی نان قبل از پخت یا قبل از تست کردن

روی بیسکوییت یا شیرینی

در سوپ و انواع خوراک‌ها

مخلوط کردن با دانه‌های دیگر و استفاده به عنوان چاشنی سالاد

دقت کنید که روغن سیاه دانه را از چشمان، مخاط بینی و دیگر نقاط حساس بدن دور کنید. به علت ماهیت گرم سیاه دانه، استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی شود.

به همین دلیل قبل از استفاده موضعی حتما میزان کمی از آن را روی پوست تست کنید.

مانند هر ماده غذایی دیگر، خانم‌های باردار و خانم‌های شیرده باید قبل از استفاده چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص روغن سیاه دانه برای لاغری، مو، پوست، فشار خون، آسم و … این روغن را در بسته‌بندی‌های آماده از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید.

برای بهترین و کم‌خطرترین راه، طبیعی‌ترین روغن سیاه دانه را انتخاب کنید که ۱۰۰ درصد خالص باشد.

  • ایران کازمد
  • ۰
  • ۰

روغن زیتون | این چربی بی نظیر دوست داشتنی

روغن زیتون، اسانسی است که از میوه‌ی درخت زیتون که اکثراً در مناطق مدیترانه‌ای وجود دارد، به دست می‌آید و قرن‌هاست انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند. از این روغن در آشپزی، تهیه‌ی صابون و محصولات آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از این روغن به عنوان سوخت و یرای روشنایی لامپ‌ها استفاده کرد.

روغن زیتون به کاهش میزان کلسترول خون کمک کرده و سرشار از چربی‌های تک اشباع نشده است.
روغن زیتون بسیار خالص دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول و اسید اولئیک بوده و نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برای سلامتی مفیدتر است.
هرچند روغن زیتون میزان زیادی کالری دارد، پس برای کسب بیشترین نتایج باید به میزان متعادل از آن استفاده کنید.

فواید روغن زیتون برای سلامت عمومی بدن

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد. روغن زیتون حاوی چربی‌های تک اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است که حدود 10 گرم از 14 گرم اسیدهای چرب موجود در این روغن را تشکیل می‌دهند.

روغن زیتون عاری از کربوهیدرات و کلسترول است و به همین دلیل، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. میزان کالری این روغن مشابه روغن کانولا یا کره است و در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، حدود 120 کالری وجود دارد.

کاهش سطح کلسترول خون

تحقیق انجام گرفته توسط موسسه‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد (Harvard School of Public Health) و دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد که روغن زیتون بسیار خالص احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسترول LDL، نوع بد کلسترول بوده و احتمال ابتلا به سکته‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.

روغن زیتون بسیار خالص دارای 40 ماده‌ی شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم‌چنین کاهش میزان کلسترول HDL کمک می‌کند.

روغن زیتون طبیعی حاوی 70% اسیدهای چرب تک اشباع نشده است. در نتیجه، تجمع کلسترول خون و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کنترل دیابت نوع 2

دکتر لوکاس شویینگ شَکِل و تیمش از موسسه‌ی آلمانی تغذیه (German Institute of Human Nutrition)، تحقیقی درباره‌ی تاثیرات روغن زیتون در درمان دیابت نوع 2 انجام دادند.

این تحقیق نشان داد که استفاده از این روغن در برنامه‌ی غذایی روزانه، می‌تواند در جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 موثر باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون

کاهش وزن با مصرف روغن زیتون

متخصصان دارویی می‌گویند اسیدهای چرب تک اشباع نشده‌ی موجود در روغن زیتون موجب افزایش وزن نمی‌شوند.

تحقیقات انجام گرفته روی روغن زیتون به نتایج مثبتی در رابطه با کاهش وزن دست یافتند؛ زیرا این روغن حاوی چربی‌های سالم بوده و جایگزینی مناسب برای کره و روغن‌های دیگری که حاوی کالری هستند، به شمار می‌رود.

روغن زیتون و جلوگیری از التهاب

روغن زیتون سرشار از پلی فنول است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتری است. در نتیجه، استفاده از آن از رشد باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری کرده و در تسکین التهاب موثر است.

روغن زیتون و بهبود گوارش

روغن زیتون به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. از آن به عنوان روغن دارویی برای پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده استفاده می‌شود.

جلوگیری از پیری زودرس

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سرعت فرایند طبیعی پیری بدن را کاهش می‌دهد. از این روغن در محصولات آرایشی و داروهای طبیعی گیاهی استفاده می‌شود و درخشندگی طبیعی به پوست می‌بخشد.

پیشگیری از سنگ کیسه‌ی صفرا

استفاده از این روغن به دلیل خاصیت ملین آن، در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا مفید است. اکثر افرادی که در حال پاکسازی کیسه‌ی صفرا هستند از این روغن استفاده می‌کنند.

تقویت دیواره‌ی سلول‌ها

طبق تحقیقی که در سال 2018 در مجله‌ی بین المللی علوم مولکولی به چاپ رسید، روغن زیتون حاوی پلی فنول است که در ایجاد دیواره‌های سلولی محکم موثر است.

هم‌چنین این ماده قابلیت ارتجاعی دیواره‌ی رگ‌ها را افزایش داده و از بدن در مقابل بسیاری از مشکلات قلبی محافظت می‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون

کاهش خطر ابتلا به سرطان

گفته می‌شود که روغن زیتون از بدن در مقابل سرطان، به خصوص سرطان روده محافظت می‌کند.

تحقیق پزشکی که در دانشگاه آکسفورد انجام گرفت، به نتایج مثبتی دست یافت و نشان داد که ماهیت اسیدی این روغن می‌تواند از بروز سرطان مقعد و روده جلوگیری کند.
یک تحقیق دیگر نیز تاثیر روغن زیتون را تایید کرده و عنوان می‌کند که این روغن در درمان سرطان سینه نیز تاثیر بسزایی دارد.

هیدروکسی تروسول، یکی از عناصر عمده‌ی تشکیل دهنده‌ی این روغن بوده و احتمال می‌رود از بروز سرطان سینه در زنان یائسه جلوگیری کند.

روغن زیتون و کاهش فشار خون

تحقیقی که اخیراً انجام گرفته است بیان می‌کند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهایی با چربی اشباع نشده (که در روغن زیتون و آجیل وجود دارد)، نیتریت و نیترات (که در گیاهان سبز رنگ وجود دارد) است که از بدن در مقابل فشار خون محافظت می‌کنند.

ا توجه به طعم، رایحه، میزان اسیدی بودن و رنگ، انواع مختلفی روغن زیتون وجود دارند. پیشنهاد می‌شود روغن مناسبی را برای آشپزی یا خواص دارویی تهیه کنید.

روغن زیتون و درمان کبد چرب

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

خواص دیگر روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون موجب بهبود گوارش، رشد و تقویت استخوان‌ها و رشد مغزی در کودکان می‌شود. این روغن منبع فوق العاده‌ای از ویتامین E است که برای افراد مسن بسیار سودمند است.

فواید روغن زیتون برای سلامت مو

هزاران سال است که از روغن زیتون برای موها استفاده می‌شود. بهتر است با در دست بودن مدارکی از اثربخشی‌اش، آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

فواید عمده‌ی روغن زیتون برای مو عبارتند از جلوگیری از شوره‌ی سر، از میان بردن موخوره، افزایش درخشندگی، تحریک رشد مو و موارد دیگر.

استفاده از روغن زیتون برای موها، به دلیل ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های متنوع و مواد فعالش، می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.

کمک به رشد مو

ماهیت تحریک کنندگی آنتی اکسیدان‌های روغن زیتون به از بین بردن التهاب مزمن فولیکول‌ها و افزایش رشد موی سر کمک می‌کند.

درمان شوره‌ی سر

ماهیت ضد التهابی روغن زیتون به خصوص هنگامی که با مواد حامل  یا روغن همراه شود، آن را به درمانی فوق العاده برای شوره‌ی سر تبدیل می‌کند و می‌تواند از بروز شوره‌ی سر جلوگیری کرده و پوست ملتهب را تسکین دهد.

درمان مو خوره

روغن زیتون به سرعت می‌تواند انتهای مو را که به دلیل آسیب یا ضعیف بودن مو چند شاخه شده است، درمان کند. اگر به طور مرتب از روغن زیتون استفاده کنید، ظاهر کلی و نرمی موها بهبود خواهد یافت.

روغن زیتون

روغن زیتون

تقویت کننده مو

اگر ریزش مو دارید، از ماسک موی روغن زیتون استفاده کنید. این ماسک، موها را تقویت کرده، موجب سلامت فولیکول‌ها شده و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

درخشندگی و ترکیب

داشتن موهای چرب خوب نیست، اما استفاده از روغن زیتون می‌تواند ویتامین E مورد نیاز مو را فراهم کند و در نتیجه باعث ظاهر مناسب و درخشندگی مو می‌شود. هم‌چنین، حجم مو افزایش یافته و موها نرم‌تر از گذشته خواهند شد.

عمدتاً از روغن زیتون به عنوان ماسک مو، نرم کننده و یا لایه بردار ضد التهاب استفاده می‌‌شود.

استفاده از روغن زیتون به عنوان ماسک مو:

سفیده‌ تخم مرغ را جدا کرده و آن را خوب به هم بزنید. نصف فنجان روغن زیتون را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید.

مواد را به خوبی به هم زده و سپس از ریشه تا انتهای مو بزنید. موها را پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه با آب گرم بشویید و در صورت امکان خشک کنید.

استفاده از روغن زیتون به عنوان نرم کننده:

1⁄4 فنجان مایونز را در ظرفی کوچک بریزید. یک قاشق چایخوری روغن زیتون به آن اضافه کرده و آن‌‌ها را به خوبی مخلوط کنید.
موها را شسته و سپس مخلوط حاصل را به موها بزنید.
با استنفاده از یک شانه، موها را شانه کنید.موها را با یک کلاه حمام بپوشانید. یک حوله را به مدت 2 دقیقه گرم کرده و دور موهایتان بپیچید. پس از گذشت 30 دقیقه، موها را با آب گرم بشویید.

کدام روغن زیتون برای رشد موها مناسب است

ممکن است برخی از انواع روغن زیتون‌هایی که به صورت شیمیایی تغییر می‌کنند، برای مومناسب نباشند، به خصوص اگر مو آسیب دیده یا نازک باشد.

به همین دلیل، بهترین گزینه استفاده از روغن زیتون خالص است؛ زیرا این روغن، کاملاً خالص بوده و تحت هیچ فرایند شیمیایی قرار نگرفته است.

مواد موجود در این روغن‌ها مشابه مواد مغذی خالص زیتون بوده و بیشترین میزان مواد مغذی را برای فولیکول‌ها و منافذ فراهم می‌کند.

فواید روغن زیتون برای سلامت پوست و زیبایی

استفاده از روغن زیتون به هزاران سال پیش برمی‌گردد. روغن زیتون در مقایسه با محصولات آرایشی مدرن، فواید سلامتی بسیاری دارد.

این روغن به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های ضد پیری، در بهبود رنگ پوست، از میان بردن چین و چروک، محافظت در مقابل سرطان پوست و نرم کنندگی پوست موثر است.

درمان چین و چروک‌های پوست

ترکیبات پلی فنولیک موجود در زیتون و روغن آن، به کاهش میزان اکسیداسیون بدن کمک می‌کند که این فرایند اکسید شدن، همانند التهابات مزمنی است که موجب بروز چین و چروک در پوست می‌شوند.

این آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را یافته و آن‌ها را خنثی می‌سازند؛ در نتیجه باعث می‌شوند احساس جوانی داشته و جوان به نظر برسید.

هم‌چنین این آنتی اکسیدان‌ها پوست را سفت کرده و قابلیت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهند.

مرطوب کننده پوست

روغن زیتون یک نرم کننده‌ی بسیار عالی به شمار می‌رود و برای درمان خشکی پوست بسیار توصیه شده است.

زیرا می‌تواند تا اعماق پوست نفوذ کرده و مواد مغذی مهم مانند ویتامین E و A را به سطوح سلول‌های پوستی که به آن نیاز دارند، برساند.

این کار موجب می‌شود که رطوبت پوست تنظیم شده، احساس سلامتی داشته و پوست‌تان سالم‌تر به نظر برسد.

رنگ چهره

روغن زیتون می‌تواند بر رنگ پوست تاثیر بگذارد؛ پس استفاده‌ی منظم از آن برای افرادی که می‌خواهند رنگ پوستی متعادل داشته باشند، به شدت پیشنهاد می‌شود.

روغن زیتون می‌تواند جریان خون را بهبود بخشیده و سموم را از میان ببرد. در کل، روغن زیتون کیفیت و سلامتی پوست تمام بدن را بهبود می‌بخشد.

پاک کننده‌ آرایش چشم

پاک نکردن آرایش چشم موجب بروز جوش یا التهاب می‌شود، اما پاک کردن این آرایش کمی دشوار بوده و ممکن است به پوست آسیب وارد شود.

با افزودن کمی روغن زیتون به پنبه می‌توانید راحت‌تر و بدون نیاز به فشردن پنبه روی پوست و آسیب وارد کردن به آن، آرایشتان را پاک کنید.

آنتی باکتری

پوست، بزرگترین اندام بدن بوده و در معرض انواع بسیاری از عوامل بیماری‌زا قرار دارد. با زدن روغن زیتون به بدن، فعالیت‌های طبیعی آنتی باکتری‌های این روغن موجب بهبود سیستم ایمنی شده و از بدن در مقابل بسیاری از این عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

محافظت در برابر آفتاب

مطالعات نشان می‌دهند که روغن زیتون قادر است با مقابله با فرایند اکسید شدن و تغییر ناگهانی و بالقوه‌ی سلولی، آسیب اشعه‌های فرابنفش خورشید را بر روی پوست کاهش دهد.

این روغن می‌تواند از آفتاب سوختگی محافظت کرده و تاثیر آن را درمان کند. این ویژگی، روغن زیتون را به جایگزینی مناسب برای کرم‌های ضد آفتاب تبدیل می‌سازد.

از بین بردن التهاب

زنان و مردان بسیاری پس از اصلاح موها، التهاباتی را در نواحی حساس بدن تجربه می‌کنند.

استفاده از مقدار کمی روغن زیتون می‌تواند به سرعت این التهابات و زخم‌ها را تسکین داده و فرایند بهبود آن‌ها را تسریع کند.

نکته مهم :

استفاده از روغن زیتون فواید بسیار زیادی برای پوست دارد، اما عوارض جانبی محتملی نیز وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

از جمله بدتر شدن رنگ چهره، پوست خشک و واکنش‌های آلرژیک. اساساً با اینکه روغن زیتون می‌تواند به تنظیم چربی پوست کمک کند، اما استفاده‌ی بیش از اندازه یا طولانی مدت از آن می‌تواند موجب بروز جوش شود.
به علاوه، برخی از افراد به این روغن حساسیت داشته و ممکن است جوش یا التهاب موضعی را تجربه کنند.

اگر این نشانه‌های موضعی را تجربه کردید، به سرعت باید روغن زیتون را کنار بگذارید.

  • ایران کازمد
  • ۰
  • ۰

زیتون | این میوه پرخاصیت و پرطرفدار

زیتون (Olive) با نام علمی Olea europaea شامل تقریباً ۲۰ گونه درخت کوچک از خانواده زیتونیان بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته‌اند.

آن‌ها همیشه سبز دارای برگ‌هایی کوچک و یک‌پارچه هستند که روبروی هم قرار گرفته‌اند. میوه این گیاه یک شفت است.

تخمین دقیق زمانی که زیتون از حالت وحشی خارج شد، تحت کنترل کشاورزان درآمد و به صورت میوهٔ باغی مورد استفاده قرار گرفت، ممکن نیست.

اشارات فراوانی که در انجیل دربارهٔ این گیاه و تولید آن وجود دارد و فراوانی ضمنی آن در سرزمین کنعان و منطقه‌ای در سوریه، که همیشه زیتون برای اقتصاد ساکنین آن مهم بوده‌است، موجب این نتیجه‌گیری می‌شود که سوریه محل تولد زیتون پرورش یافته‌است.

احتمالاً در آغاز، یک گونه اصلاح شده به دست تعدادی از فرقه کوچک سامی افتاد و به تدریج در قبایل اطراف نیز گسترش یافت و با حداقل تلاش به میزان بسیار زیادی پرورش یافت.

این ماده روغنی در آب و هوای خشک شرق، ماده‌ای بسیار حیاتی برای سلامتی به‌شمار می‌رفت و میوه این درخت در آن دوران ابتدایی در بین جنگجویان بربری نمادی از صلح و حسن نیت بود.

دورانی بعد و هم‌زمان با توسعه سازمان‌های دریایی این روغن به‌عنوان یکی از اقلام تجاری به کشورهای آسیای صغیر و مناطق دریایی انتقال یافت و بی‌تردید گیاه زیتون نیز در پی آن گسترش یافت.

خواص زیتون سبز بیشتر است یا زیتون سیاه ؟

زیتون جزء میوه ای پرطرفدار است که طعم بسیار خوبی دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، مصرف زیتون فواید بسیاری هم برای سلامت بدن انسان به همراه دارد.

بررسی خواص و فواید زیتون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

زیتون یکی از میوه های شناخته شده و مفید برای سلامتی است. با این حال، بیشتر مردم با فواید سلامتی زیتون های سبز آشنا هستند.

اما بیشتر آن‌ها هیچ نظری در مورد وجود زیتون های سیاه ندارند. اما آیا می‌دانید که زیتون های سبز و هم زیتون های سیاه از یک نوع هستند.

همانطور که می‌دانید؛ زیتون های سیاه و هم زیتون های سبز از انواع مشابهی می‌آیند. تنها چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌کند زمانی است که چیده می‌شوند زیتون های سبز قبل از رسیدن و یا خام انتخاب می‌شوند.

در حالی که زیتون های سیاه در حالی که می‌رسند انتخاب می‌شوند زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل خواهد شد و به همین دلیل زیتون سیاه نامیده می‌شود.

زیتون

زیتون

ارزش غذایی زیتون

  • زیتون حاوی 115 – 145 کالری در هر(100 گرم)، یا حدود 59 کالری در هر10 زیتون است.
  • هر  100 گرم زیتون رسیده
  • کالری:115
  • آب:80 %
  • پروتئین:0.8 گرم
  • کربوهیدرات:6.3 گرم
  • شکر:0 گرم
  • فیبر:3.2 گرم
  • چربی:10.7 گرم
  • اشباع شده:1.42 گرم
  • چربی تک غیراشباع :7.89 گرم
  • چندغیراشباع:0.91 گرم

سوال بعدی در مورد ارزش های غذایی آن است، مواد مغذی زیتون سیاه بالاتر یا کم تر از زیتون سبز است؟

واقعیت این است که زیتون های سبز و زیتون های سیاه شامل مقادیر مغذی مشابهی هستند که غنی از فواید ویتامین ث، آنتی اکسیدان‌ها مثل فلانوئید و پلی فنول ها، اولئوروپئین،هیدروکسی تیروزول،تیروزول،اسید اولانولیک،کورستین و چندین مواد معدنی ضروری مثل آهن و مس هستند.

اما صرفنظر از رنگ، بافت و طعم نیز کاملا متفاوت هستند. زیتون سبز بافت سفت تری دارد و طعم آن در مقایسه با زیتون های سیاه، تلخ است.

بهبود سلامت چشم:

مصرف زیتون سیاه می‌تواند مصرف روزانه ویتامین آ را تامین کند. همانطور که می‌دانید

یکی از مزایای ویتامین آ این است که سلامتی چشم و بینایی را بهبود می‌بخشد.

منبغ غنی آنتی اکسیدان:

همانطور که در بالا ذکر شد، زیتون‌ها می‌تواند به مقداری از آنتی اکسیدان قوی مثل پلی فنول‌ها و فلانوئید بدن شما را تامین کند نه تنها این، زیتون های سیاه نیز غنی از ویتامین ث، ویتامین ای و ویتامین آ هستند.

تقویت تولید گلبول های قرمز خون:

آهن برای تولید گلبول های قرمز خون یا سلول های خونی قرمز ضروری است. نقش اصلی گلبول های قرمز، توزیع اکسیژن و مواد غذایی به کل سلول های بدن است.

عدم وجود آهن می‌تواند منجر به تولید پایین گلبول های قرمز و تاثیراتی مانند تهوع، سردرد، میگرن و کم خونی شود.

بهبود شکم:

زیتون‌ها غنی از فیبر هستند و یکی از فواید سلامتی فیبر، شکم سالم است. نه تنها آن، بلکه ویتامین ایی موجود در زیتون نیز برای سلامت گوارش بسیار عالی است.

منبع عالی ویتامین ایی : 

در مورد فواید سلامتی ویتامین ایی چه می‌دانید؟ این نوع ویتامین در میان آنتی اکسیدان موجود است و همچنین مسئول پوست و شکم سالم و کاهش خطر توسعه سلول های سرطانی است.

زیتون

زیتون

کاهش ریسک سرطان کولون: 

یک چیز دیگر که در مورد ویتامین ایی باید بدانید، زمانی که ویتامین ایی با تک چربی اشباع نشده ترکیب می‌شود، آن‌ها می‌توانند با سرطان روده بزرگ مبارزه و آن را کاهش دهند.

مفید برای استخوان‌ها و بافت بدن : 

برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن زیتون های سیاه می‌تواند نقش ایبوپروفن را در تسکین برخی دردها در مفاصل و یا بافت های ارتباطی جایگزین کند.

این به آن معنی است که زیتون های سیاه هم می‌توانند به عنوان کشنده درد عمل کنند.

درمان طبیعی پوست:

ترکیب ویتامین ث و ویتامین ایی که در زیتون های سیاه یافت می‌شوند دلایلی هستند که چرا این میوه به طور مرتب به عنوان درمان طبیعی پوست در نظر گرفته می‌شوند.

ویتامین ایی تولید کلاژن را افزایش خواهد داد در حالی که ویتامین ایی از بازسازی سلول های بهینه پوست اطمینان حاصل خواهد کرد.

ویژگی های ضد التهابی: 

برخی مطالعات ثابت کرده اند که زیتون های سیاه حاوی برخی ترکیبات فعال هستند که می‌توانند رشد آنزیم های خاص را مهار کنند که می‌تواند منجر به التهاب شود.

تقویت قلب :

ریشه مشکلات قلبی، التهاب است و همانطور که در مورد قبلی گفته شد، زیتون های سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی هستند که می‌تواند از برخی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

کاهش فشار خون بالا:

زمانی که از قلب محافظت می‌شود کاهش علایم فشار خون بالا بخشی از نتیجه است اما باید در مورد زیتون های سیاه کنسرو شده دقت داشته باشید.

چون حاوی سدیم بیشتری است که می‌تواند سلامت قلبی و عروقی شما را به خطر بیندازد پس مهم است که همیشه برچسب‌ها را بخوانید چون ترکیبات نگهدارنده ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشند.

مدیریت سطح کلسترول:

اگرچه زیتون های سیاه حاوی چربی‌ها هستند اما هنوز هم چربی های تک اشباعی خوب هستند که می‌توانند به مدیریت سطح کلسترول شما کمک کنند.

به همین دلیل است که زیتون های سیاه از غذاهای سالم هستند که سطح کلسترول پایینی را برای آن هایی که می‌خواهند سطح سالم کلسترول را داشته باشند، توصیه می‌کنند.

زیتون

زیتون

تنظیم سطح قند خون : 

نه تنها برای قلب و کلسترول خوب نیست، خوردن زیتون های سیاه نیز برای بیمارانی که مبتلا به انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند، خوب است.

به عبارت دیگر، مصرف آن به طور منظم می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

تقویت مو : 

زیتون های سیاه نه تنها برای پوست خوب بلکه برای مو خوب هستند این اتفاق در دوران کودکی می‌افتد.

اگر کودکانی به با موهای نازک دارید آن‌ها را تشویق کنید که زیتون های سیاه را مصرف کنند تا موهای ضخیم و سالم داشته باشند.

تقویت حافظه :

زیتون‌ها حاوی پلی فنول ها، یک ماده شیمیایی طبیعی است که استرس اکسیداتیو را در مغز کاهش می‌دهد. با خوردن روزانه زیتون می‌توانید به بهبود حافظه کمک کنید.

کنترل اشتها : 

با خوردن چند زیتون قبل از غذا، می‌توانید اشتها خود را کنترل کنید. این امر به این دلیل است که اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در زیتون های سالم، فرآیند هضم را آهسته و هورمون را تحریک می‌کنند که پیام سیری و رضایت را به مغز ارسال کند.

کمک به کاهش وزن : 

با مصرف زیتون چربی داخل سلول‌ها تجزیه و چربی شکم کاهش می‌یابد هم چنین گفته شده این افراد کالری کمتری دریافت می‌کنند.

در نتیجه احتمال اضافه وزن در آنها پایین تر است و با مصرف زیتون ترشح هورمون سیری به نام سروتونین افزایش می‌یابد و به تولید آدیپونکتین که یک ماده شیمیایی موثر در سوختن چربی است کمک می‌کند.

افرادی که به دنبال لاغری هستند می‌توانند با خوردن 10 زیتون قبل از غذا سرعت هضم و تا 20 در صد اشتها را کاهش دهند.

افزایش گلوتاتیون در خون : 

گلوتاتیون یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌ها در بدن است و مطالعه ای نشان داد که خوردن زیتون به مقدار زیادی باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون می‌شود.

کاهش آلرژی:

از دیگر مزایای زیتون کاهش آلرژی است. بررسی های انجام شده نشان می‌دهد عصاره ی زیتون به عنوان آنتی هیستامین در بدن عمل می‌کند.

زیتون می‌تواند واکنش هیستامین نسبت به آلرژن‌ها که در بدن اتفاق می‌افتد، را کاهش دهد واکنشی که باعث می‌شود در حین تجربه ی آلرژی نشانه های ناخوشایندی را تجربه کنیم.

مبارزه با استرس اکسیداتیو:

اولئوروپین یکی از ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در زیتون است. اولئوروپین از آسیب رادیکال های آزاد به سلول‌ها و بافت‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه از پیری و بیماری جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از لخته شدن خون:

زیتون سرشار از ترکیبات مفید برای قلب به نام فنول است که خطر تشکیل لخته ی خون را در افرادی که کلسترول بالا دارند کاهش می‌دهد.

افزایش باروری:

بررسی های نشان داده، بیمارانی که چربی های تک اشباع نشده بیشتری مانند ماده موجود در زیتون،مصرف می‌کنند را در رژیم غذایی شان گنجانده اند 3.5 برابر شانس لقاح موفق تری داشتند.

بهبود سیستم ایمنی بدن:

 زیتون مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب بدن را تامین می‌کنند که با التهاب و آسیب مبارزه می‌کنند و به روش های مختلف سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌دهد.

بدن می‌تواند با ویروس‌ها و باکتری هایی که مضر هستند، مبارزه کند هنگامی که سیستم ایمنی بدن عملکرد خوبی دارد.

تقویت کننده قوای جنسی:

زیتون سبز و سیاه به عنوان یک ماده ی تقویت کننده ی قوای جنسی بشمار می‌رود و خوردن آن برای مردان و زنان اهمیت زیادی دارد.

زیتون سبز مردان را به لحاظ جنسی قوی می‌سازد و زیتون سیاه میل جنسی را در زنان افزایش می‌دهد.

مبارزه با بیماری آلزایمر: 

آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های جهان بشمار می‌رود که بر اثر تحلیل رفتن عصب‌ها رخ می‌دهد.

از ویژگی اصلی این بیماری، می‌توان تجمع پلاکت های بتا آمیلوئید در سلول های مغزی را نام برد اما مواد موجود در زیتون ممکن است به از بین بردن این پلاک‌ها از سلول های مغزی کمک کنند.

رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی زیتون و روغن زیتون است، تأثیری خوبی بر عملکرد مغز دارد.

پیشگیری از سرطان روده: 

هنگامی که ویتامین ایی با چربی های تک اشباع شده ترکیب می‌شود، می‌تواند با سرطان روده مقابله کند و احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد. زیتون منبع سرشار از ویتامین ایی است.

کاهش ابتلا به سرطان سینه:

طبق پژوهش های انجام شده زنان یونانی که در رژیم غذایی خود زیتون بیشتری داشتند 22 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر بود.

درمان التهاب پانکراس:

 سعی کنید زیتون و روغن زیتون را به رژیم غذایی تان بگنجانید زیرا با خاصیت شفا بخشی که دارد در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

زیتون فلاونوئید دارد که می‌تواند از آسیب به پانکراس محافظت کنند و به دلیل خاصیت ضد درد و ضد التهابی که دارد، می‌تواند برای رفع التهاب و درد شدید ناشی از التهاب پانکراس موثر واقع شود.

 هشدارهایی در مورد خوردن زیتون:

مهم ترین چیزی که باید بعد از انتخاب زیتون‌ها بدانید و سپس به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید اثر جانبی است که ممکن است رخ دهد.

آلرژی :

در حالی که آلرژی مربوط به گرده درخت زیتون، شایع است،اما آلرژی به خود زیتون نادر است. پس از خوردن زیتون، افراد حساس ممکن است واکنش های آلرژیک را در دهان یا گلو تجربه کنند.

فلزات سنگین:

زیتون ممکن است حاوی فلزات سنگین و مواد معدنی نظیر بورون، گوگرد، قلع و لیتیوم باشد. مصرف یک مقدار زیاد از فلزات سنگین ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

با این حال، مقدار این فلزات در زیتون به طور کلی زیر حد مجاز قانونی است. بنابراین، این میوه ایمن در نظر گرفته می‌شود.

آکریلامید:

آکریلامید با افزایش خطر ابتلا به سرطان در برخی مطالعات مرتبط است، اگرچه دیگر دانشمندان ارتباط را مورد سوال قرار می‌دهند.
با این حال، مقامات توصیه می‌کنند میزان مصرف آکریلامید را تا حد ممکن محدود کنند. برخی از انواع زیتون – به خصوص – زیتون های رسیده سیاه کالیفرنیا ممکن است حاوی مقادیر بالایی از آکریلامید به دلیل پردازش باشند.

می تواند باعث اسهال شود:

چربی بالای موجود در زیتون ممکن است باعث برخی مشکلات گوارشی مانند اسهال شود. زیتون خواص روان کنندگی دارد پس وقتی به مقدار زیاد از آن مصرف کنید، سیستم بدنی ما نمی تواند بطور کامل آن را هضم کند در نتیجه، باعث اسهال خفیف تا متوسط می‌شود.

  • ایران کازمد
  • ۰
  • ۰

فلفل سیاه | این دانه های آتشین مزاج پرخاصیت

فلفل سیاه یا پلپل سیاه با نام علمی Piper nigrum میوه‌های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است که بومی جنوب هند است.

کلمه “پلپل یا فلفل (عربی شده)” از کلمه تامیل/مالزیایی برای فلفل دراز، pippali گرفته شده‌است.

فلفل سیاه گیاه رونده گل دهنده‌ای از خانواده فلفل‌سیاهیان است که صرفا برای میوه آن کشت می‌شود و معمولاً به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی مورد استفاده میگیرد.

فلفل گیاهی است بالارونده و دارای ریشه‌های ساقه خیز و کوتاه که میوه آن ادویه‌ای است با طعم تند و سوزنده. گیاهی دارویی – خوراکی و دارای طعمی تند.

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی چون سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید  که دانه آن پس از خشک و ساییده شدن در رنگ‌های سیاه، سفید و سرخ عرضه می‌شود.

فلفل در هندوستان از دیر باز به عنوان ادویه مورد استفاده بود و تا اواخر قرون وسطی از هندوستان به اروپا و سایر نقاط جهان تجارت می‌‌شد.

به خاطر ارزش این گونه ادویه‌ها بود که اروپایی‌ها در پی یافتن راه جدیدی به هندوستان بودند. اما با کشف قاره آمریکا نوع جدیدی از فلفل بومی قاره آمریکا کشف شد.
در یونان باستان از فلفل نه تنها به‌عنوان ادویه بلکه به عنوان پول و هدیه استفاده می‌شد و همچنین در قرون وسطی، سرمایه یک فرد براساس مقدار فلفل سیاه ذخیره شده وی سنجیده می‌شد.

ویژگی‌های ظاهری

میوه آن، که به صورت خشک شده به دانه فلفل معروف است، در حدود ۵ میلی‌متر (۰٫۲۰ اینچ) قطر دارد، کاملاً بالغ آن قرمز تیره است و مثل همه میوه‌های گوشتدار (مثل گیلاس)، شامل یک‌دانه تکی است.

دانه‌های فلفل و پودر فلفل که حاصل آسیاب آنهاست، ممکن است صرفاً به عنوان فلفل یا دقیق تر به عنوان فلفل سیاه، فلفل سفید یا فلفل سبز شناخته شوند.

ویتنام در حال حاضر، با تولید ۳۴ درصد محصول فلفل جهان در سال ۲۰۰۸، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فلفل محسوب می‌شود.

فلفل سیاه

فلفل سیاه

دانه های سیاه سلامتی

فلفل سیاه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است و به همین دلیل هم یکی از پرکاربردترین گیاهان در طب سنتی ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

ماده شیمیایی پیپرین که در فلفل سیاه وجود دارد، عامل تندی این ماده غذایی است و به واسطه ویژگی های ضد باکتریایی، فلفل به عنوان ماده ای برای حفظ و نگهداری مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.

همچنین فلفل سیاه سرشار از منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K، و فیبر غذایی است و عامل ضد التهابی بسیار خوبی به شمار می‌آید.

مفید برای معده

فلفل سیاه موجب افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده می‌شود و از این رو فرآیند گوارش را تسهیل می‌کند.

همچنین فلفل سیاه به پیشگیری از تشکیل گازهای روده نیز کمک می‌کند و هنگامی که در رژیم غذایی فردی قرار می‌گیرد با افزایش تعریق و دفع ادرار به خروج سموم از بدن کمک می‌کند.

عرق کردن به خروج سموم و پاکسازی منافذ پوست از هر گونه جسم خارجی کمک می‌کند و همچنین می‌تواند آب اضافی یا انباشتگی که به نام ورم شناخته می‌شود را از بین ببرد.

از نظر دفع ادرار، با مصرف فلفل سیاه شما می‌توانید اسید اوریک، اوره، آب اضافی و چربی را از بدن خود خارج کنید زیرا 4 درصد ادرار از چربی تشکیل شده است.

فلفل سیاه با بهبود گوارش غذا به کاهش وزن در فرد کمک می‌کند و عملکرد کلی بدن را ارتقا داده و از برخی بیماری های دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ پیشگیری می‌کند.

توانایی این ماده غذایی در خروج گاز از بدن به دلیل ضد نفخ بودن آن است که به خروج گاز به شیوه ای سالم و با حرکت رو به پایین به جای فشار آن به سمت بالا و فشار بر قفسه سینه و اندام های حیاتی دیگر کمک می‌کند.

همچنین فلفل سیاه از تشکیل گاز بیشتر در بدن جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن

لایه بیرونی دانه فلفل سیاه به تجزیه سلول های چربی کمک می‌کند. از این رو، مصرف غذاهای حاوی فلفل روشی خوب برای کمک به کاهش وزن به طور طبیعی است.

هنگامی که سلول های چربی به اجزا تشکیل دهنده خود شکسته می‌شوند به راحتی توسط بدن فرآوری شده و در فرآیندها و واکنش های آنزیمی سالم‌تر به جای ذخیره در بدن و افزودن بر وزن به کار گرفته می‌شوند.

سلامت پوست

فلفل سیاه به درمان ویتیلیگو یا پیسی، یک بیماری پوستی که موجب می‌شود برخی نواحی پوست رنگ عادی خود را از دست داده و سفید رنگ شوند، کمک می‌کند.

محتوای پیپرین فلفل سیاه می‌تواند پوست را برای تولید رنگدانه تحریک کند. درمان موضعی پیپرین در ترکیب با درمان نور فرابنفش بهتر از درمان های شدیدتر و مبتنی بر مواد شیمیایی برای ویتیلیگو است.

این روش همچنین احتمال ابتلا به سرطان پوست به واسطه تابش بیش از اندازه نور فرابنفش را کاهش می‌دهد.

تسکین تنفسی

در روش های آیورودا، فلفل سیاه به داروهای نیروبخش مخصوص سرماخوردگی و سرفه افزوده شده است. فلفل سیاه سینوزیت و احتقان بینی را نیز تسکین می‌دهد.

فلفل سیاه دارای ویژگی خلط آور است که به تجزیه خلط و مخاط تشکیل شده در دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

ویژگی محرک طبیعی آن به خروج این مواد از طریق سرفه و عطسه کمک می‌کند که با خروج آنها از بدن به تسریع روند بهبودی از هر گونه عفونت یا بیماری که گرفتار آن شده اید، کمک می‌کند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه

ویژگی ضد باکتری

ویژگی ضد باکتری فلفل سیاه به مبارزه علیه عفونت‌ها و گزش حشرات کمک می‌کند.

استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی به پاکسازی شریان‌ها به روشی مشابه با فیبر و از بین بردن کلسترول اضافی از دیواره رگ‌ها کمک می‌کند.

از این رو به کاهش گرفتگی رگ ها، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و سکته مغزی، کمک می‌کند.

پتانسیل آنتی اکسیدانی

یک آنتی اکسیدان مانند فلفل سیاه می‌تواند به پیشگییری و ترمیم آسیب های وارد شده از رادیکال های آزاد کمک کند و از این رو به پیشگیری از بروز سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و مشکلات کبدی منجر شود.

رادیکال های آزاد مواد زائد حاصل از سوخت و ساز سلولی هستند که به سلول های سالم حمله کرده و موجب جهش DNA آنها و تبدیل شدن‌شان به سلول های سرطانی می‌شود.

آنتی اکسیدان هایی مانند فلفل سیاه این ترکیبات مضر را خنثی کرده و از بدن در برابر بسیاری از شرایط، حتی نشانه های پیری زودرس مانند شکل گیری چین و چروک، لکه های مرتبط با سن، انحطاط ماکولا، و از دست دادن حافظه محافظت می‌کند.

ارتقا فراهمی زیستی

فلفل سیاه به انتقال مزایای گیاهان دارویی دیگر به بخش های مختلف بدن کمک می‌کند و بهره‌وری مواد غذایی سالم دیگر که مصرف می‌کنیم را به حداکثر می‌رساند.

بر همین اساس است که افزودن فلفل سیاه به غذاها نه تنها طعم بهتری به آنها می‌بخشد، بلکه به مواد مغذی دیگر کمک می‌کند تا هر چه بیشتر در دسترس بدن ما قرار بگیرند.

اختلال شناختی و سلامت عصبی

در مطالعات مختلف مشخص شده است پیپرین، یکی از اجزای کلیدی فلفل سیاه، به کاهش اختلال حافظه و نقش شناختی کمک می‌کند.

مسیرهای شیمیایی در مغز به نظر می‌رسد با این ترکیب طبیعی تحریک می‌شوند و از این رو پژوهش های اولیه به منافع مصرف فلفل توسط بیماران مبتلا به آلزایمر اشاره داشته اند.

این پژوهش‌ها همچنین در مورد افرادی که از زوال عقل و دیگر نقص های شناختی مرتبط با افزایش سن یا انتشار رادیکال های آزاد رنج می‌برند، نیز صورت گرفته است.

زخم معده پپتیک

چندین مطالعه نشان داده اند فلفل سیاه ممکن است آثار مفیدی روی آسیب مخاط معده و زخم های پپتیک به واسطه ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود داشته باشد. پژوهش های بیشتر در این زمینه همچنان ادامه دارند.

آسم و سیاه سرفه

فلفل سیاه از آنجایی که به عنوان ماده ای خلط آور شناخته می‌شود و همچنین دارای ویژگی های ضد التهابی است می‌تواند در درمان بیماری های دستگاه تنفسی کاربرد داشته باشد.

و اما لازم است بدانید

تهیه پودر فلفل سیاه در خانه بهتر از خرید پودر آماده آن است. با این وجود، حتی پودرهای خانگی نیز تازگی خود را تنها برای سه ماه حفظ می‌کنند و این در شرایطی است که دانه های فلفل می‌توانند شادابی خود را به طور نامحدود حفظ کنند.

از این رو، افزودن مقداری فلفل سیاه به وعده های غذایی روزانه هم به بهتر شدن مزه و هم گوارش بهتر کمک می‌کند. همچنین، فلفل سیاه سلامت کلی و بهزیستی انسان را بهبود می‌بخشد.

البته فلفل سیاه می‌تواند موجب عطسه شود. بیمارانی که عمل جراحی شکمی داشته اند نباید بیش از اندازه فلفل سیاه به رژیم غذایی خود اضافه کنند زیرا اثر تحریک کننده بر روده‌ها دارد.

همچنین فلفل سیاه نباید با غلظت زیاد استفاده شود و اگر نشانه های حساسیت به آن را در بدن خود مشاهده کردید مصرف این ماده غذایی را متوقف کرده و با یک پزشک مشورت کنید.

  • ایران کازمد
  • ۰
  • ۰

فلفل قرمز | این عضو تند و تیز خانواده بادمجان

فلفل تند یا پلپل تند با نام علمی Capsicum annuum میوه گیاهی از سرده فلفل دلمه‌ای و عضوی از خانواده بادنجانیان است.

فلفل قرمز از قاره آمریکا می‌آید و بعد از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب و مبادله همه‌جانبه بین قاره‌ها، مبادله کلمبی، تیپ‌های گوناگونی از فلفل تند در سراسر دنیا برای استفاده خوراکی و پزشکی پرورش پیدا کرد که  فلفل قرمز و فلفل هابانرو از انواع این فلفل هستند.

علت تندی فلفل

علت احساس تندی کردن در دهان به وسیلهٔ فلفل، ماده‌ای است به نام کاپسیسین که بسیار برای بدن مفید است.

کاپسیسین و تعدادی از ترکیبات مشابه دیگر توسط برخی از گیاهان جنس کپسیکوم تولید می‌شود موجب رانده شدن بعضی از علفخواران می‌شود.

کاپسیسین نوعی آلکالوئید است که در برخی از گیاهان مثل فلفل قرمز یافت می‌شود که برای پوست و موکوس محرک بوده و برای تهیه نوعی دارو که در تسکین برخی از دردها به کار می‌رود مورد استفاده قرار گرفته‌است.

این ماده هرگاه به مخاط دهان برخورد کند، مغز به اشتباه آن قسمت را داغ احساس می‌کند.

خواص و مضرات فلفل قرمز چیلی برای بدن

فلفل قرمز چیلی سرشار از ویتامین ها از ویتامین ب6 تا ویتامین سی است و همچنین فلفل قرمز چیلی برای پیشگیری از بیماری ها نیز بسیار موثر است.

فلفل چیلی از میوه های گیاهان فلفلی است که به خاطر طعم تندشان معروف هستند.آن ها با فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی مرتبط هستند و بیشتر به گونه ای تعلق دارند که از لحاظ علمی به عنوان کاپسیکوم آنوم شناخته می شود.

انواع زیادی فلفل چیلی وجود دارند، که برخی از آنها مانند فلفل ماین و فلفل هالوپینو بیشتر شناخته شده اند.

فلفل چیلی از ابتدا به عنوان ادویه و یا مواد جزئی در غذاهای مختلف، ادویه ها و سس ها استفاده می شده است که آن ها معمولاً پخته، خشک و پودر می شوند.

کاپسیسین یک ترکیب گیاهی فعال در فلفل چیلی است که علاوه بر ایجاد تندی، دارای بسیاری از مزایای سلامتی است .

[caption id="attachment_16543" align="aligncenter" width="1000"]فلفل قرمز فلفل قرمز[/caption]

ارزش غذایی فلفل چیلی:

فلفل چیلی خام عمدتاً از آب (88 درصد) و کربو هیدرات ها (9 درصد) تشکیل شده است.

100 گرم فلفل چیلی، خام، قرمز حاوی مواد مغذی اصلی زیر است.

  • 40 کالری
  • آب 88 %
  • 9 گرم پروتئین
  • 8 گرم کربوهیدرات
  • 3 / 5 گرم شکر
  • 5 / 1 گرم فیبر
  • 0.4 گرم چربی
  • چربی اشباع شده (0.04 گرم)
  • 0.02 گرم چری تک اشباعی
  • 24 ر 0 گرم چربی غیر اشباع شده
  • امگا 3 10.0 گرم
  • امگا 6 0.23 گرم
  • چربی ترانس دار

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل قرمز چیلی:

فلفل چیلی غنی از ویتامین های مختلف و مواد معدنی است با این حال، از آنجایی که تنها در مقادیر کم خورده می شوند، سهم آن ها در مصرف روزانه بسیار کم است.

 ویتامین C فلفل قرمز :

فلفل چیلی غنی از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای ترمیم زخم و عملکرد سیستم ایمنی مهم میباشد.

ویتامین B6 فلفل قرمز :

عضوی از خانواده ی ویتامین های B، که برخی از آن ها عملکردهای مهمی در متابولیسم انرژی دارند.

ویتامین K1 فلفل قرمز چیلی:

که به عنوان فیلوکینون نیز شناخته می شود، برای لخته شدن خون و داشتن استخوان های سالم و کلیه ها ضروری است.

پتاسیم فلفل قرمز چیلی:

مواد مغذی ضروری که انواعی از عملکردها را در بدن انجام می دهد. مصرف کافی پتاسیم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

مس فلفل قرمز :

مس یک عنصر کشف آنتی اکسیدان اساسی است که برای داشتن استخوان های قوی و نورون های سالم، مهم است.

ویتامین A:

فلفل چیلی قرمز غنی از بتا کاروتن است که به ویتامین A در بدن تبدیل می شود.

[caption id="attachment_16544" align="aligncenter" width="1000"]فلفل قرمز فلفل قرمز[/caption]

ترکیبات گیاهی موجود در فلفل چیلی:

فلفل چیلی منبع غنی کپسایسین تند است.آن ها همچنین آنتی اکسیدان کاروتنوئیدها بسیار بالایی دارند، که با فواید سلامتی متعدد مرتبط هستند.در این بخش از سلامت نمناک ترکیبات فعال گیاهی در فلفل چیلی وجود دارند:

کپسنتین:

کاروتنوئید اصلی در فلفل چیلی قرمز، مسئول رنگ قرمز فلفل است و اغلب بیش از 50 درصد کل محتوای کاروتنوئید را تشکیل می دهد. ویژگی های آنتی اکسیدانی قوی آن ممکن است ، ضد سرطان عمل کنند.

ویولاگزانتین:

آنتی اکسیدان کاروتنوئید اصلی موجود در فلفل چیلی زرد، 37 - 68 درصد کل محتوای کاروتنوئید را تشکیل می دهد.

لوتئین:

اغلب فلفل چیلی های سبز (نابالغ) غنی از لوتئین هستند، سطح لوتئین با بلوغشان کاهش می یابد.مصرف بالای لوتئین با بهبود سلامت چشم مرتبط بوده است.

کاپسیسین:

مسئول مزه تند و بسیاری از تاثیرات سلامتی آن ها است.

سیناپیک اسید:

یک آنتی اکسیدان است که به عنوان سیناپیک اسید نیز شناخته می شود و دارای فواید سلامتی بالقوه مختلفی است.

فرولیک اسید:

مانند سیناپیک اسید، فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن مختلف کمک کند.مقدار آنتی اکسیدان فلفل قرمز بالغ (قرمز) بسیار بالاتر از فلفل نارس (سبز) است.

تقویت سیستم ایمنی:

فلفل چیلی به دلیل محتوای بالای ویتامین ها, به ویژه ویتامین A و C به عنوان یک تقویت کننده ایمنی شناخته شده است. ویتامین A برای حمایت از بافت مخاطی از جمله مجاری تنفسی, مجاری ادراری و دستگاه گوارش بسیار ضروری است.

این سیستم ها, دفاع اولیه بدن دربرابر عفونت ها و میکروب ها هستند. ویتامین C به تشکیل و حفظ بافت های ارتباطی و عروقی کمک می کند و اطمینان می دهد که بدن شما قوی است و گردش خون مناسب است.

افزایش متابولیسم:

کپسایسین درجه حرارت بدن شما را افزایش میدهد. این تولید گرما نیازمند افزایش کار متابولیسم است. اساساً خوردن فلفل چیلی ممکن است میزان متابولیک شما را افزایش دهد و باعث شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

فلفل قرمز برای افزایش سلامت قلب:

کپسایسین به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند که خطر تشکیل لخته خونی را کاهش می دهد و خطرات ناشی از حمله قلبی، سکته یا لخته خون کشنده را هم کاهش می دهد.

فلفل قرمز آرام کننده التهاب وسیع:

کپسایسین یک عامل ضد التهاب قوی است و در واقع باعث مهار فعالیت پپتیدهای ویژه در بدن می شود که باعث تحریک و التهاب می شود.

درد هایی مانند ورم مفاصل، سردرد، فشار سینوسی و درد مفاصل، معمولاً توسط واکنش های التهابی به وجود می آیند. کپسایسین این واکنش ها را آرام می کند و منجر به کاهش درد می شود.

فلفل قرمز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی:

فلفل چیلی غنی از ویتامین A و C و B و E (یک آنتی اکسیدان قوی که بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می کند) است.

همچنین دارای پتاسیم (مناسب برای حفظ سلامت سلولی، هیدراسیون و فشار خون مناسب)، آهن (در حفظ سطح مناسب اکسیژن موثر است)، منگنز (در تشکیل واکنش های آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند)، منیزیم (برای عملکرد مناسب عصب و ماهیچه، تنظیم قند خون و سنتز پروتیین) است.

پیشگیر احتمالی برای سرطان:

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف فلفل می تواند واقعاً مفید باشد و وجود سلول های سرطانی خاص مانند سرطان پروستات و سرطان روده را کاهش دهد.

علاوه بر این، مواد غنی آنتی اکسیدانی آن به بدن کمک می کند تا در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند.

[caption id="attachment_16545" align="aligncenter" width="1000"]فلفل قرمز فلفل قرمز[/caption]

فلفل قرمز برای کمک به دیابت:

تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی فلفل چیلی می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسیار مفید باشد.

به نظر می رسد که چیلی مقدار انسولین مورد نیاز برای هضم غذا، تبدیل به سطح کلی قند خون را کاهش می دهد.این کاهش در تولید انسولین نیز به کاهش فشار کبد کمک می کند.

حتی افزودن مقدار کمی فلفل چیلی به رژیم غذایی شما می تواند منجر به بهبودی تدریجی و اما چشمگیری در وضعیت سلامتی شود.با فلفل ملایم شروع کنید وبعد انواع تندترش را امتحان کنید.

خنثی کردن اثر شیمیایی مواد آسیب رسان به بافتها

فلفل قرمز حاوی ویتامین c فراوان است و آنتی اکسیدانی قوی بوده و اثر شیمیایی موادی که به بافت های بدن آسیب می رسانند را خنثی می کند.

خواص فلفل قرمز برای دندان و لثه

فلفل قرمز حاوی ویتامین c فراوان است که به استحکام لثه ها و دندان ها کمک می کند.

بهبود کم خونی با فلفل قرمز

مصرف فلفل قرمز موجب جذب بهتر آهن در بدن می شود و برای افراد دچار کم خونی بسیار مفید است.

کاهش میزان کلسترول

اسید بیرنگ کپساسین موجود در فلفل، میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و سبب کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن میشود.این ماده خاصیت ضد اکسیدی و ضد باکتری دارد.

استفاده دارویی از فلفل قرمز در مناطق مختلف آسیا

فلفل قرمز به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین طبیعت گرمی دارد و از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکار می رود.

کاهش شدت سیگنالهای درد

پودر فلفل در تسکین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید است و مانند یک ضد درد عمل می کند گر چه شاید در ابتدا درد به علت تحریک افزایش پیدا کند.

اما سپس کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن مؤثر واقع میشود. مصرف فلفل قرمزسبب سوزش یا خارش نسبی می گردد، اما عوارض آن به زودی از بین می رود.

خاصیت ضدخونریزی فلفل قرمز

از مهمترین خواص فلفل قرمز خاصیت ضدخونریزی آن است. در برخی از نقاط دنیا برای بند آوردن خونریزی در موارد اوژانسی از فلفل استفاده می شود.

فلفل قرمز برای بهبود زخم و جراحت

خاصیت شگفت آور دیگر فلفل اثر ضدالتهاب آن است که سبب بهبود هر نوع جراحت و زخم می شود.

فلفل قرمز برای هضم غذا

  • مصرف فلفل قرمز به معده کمک می کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام گیرد.
  • فلفل قرمز برای کمک به هضم غذا
  • فلفل قرمز برای کاهش اشتها و لاغری
  • فلفل قرمز در کاهش اشتها تاثیر گذار است و در رژیم غذایی کاهش وزناز آن استفاده می شود.
  • خاصیت ضد اسپاسم

فلفل قرمز خواص ضد اسپاسم دارد و در موارد قفل شدن فک ها بسیار موثراست و برای کلیه طحال و لوزالمعده مفید است.همچنین فلفل قرمز برای رفع گرفتگی عضلات معروف به دراج شدن بسیار مفید است.

فلفل قرمز برای جلوگیری از یبوست

اضافه کردن مقداری گرد فلفل قرمزبه غذا برای جلوگیری از یبوست مفید است زیرا حرکت دودی شکل روده ها را تحریک می کند.

  • جلوگیری از یبوست با فلفل قرمز
  • فلفل قرمز برای بهبود سرما خوردگی
  • مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع در بهبود سرما خوردگی دارد .
  • فلفل قرمز برای تسکین سرفه های شدید
  • فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط موثر است و در بیماری تنفسی اخلاط زایدی را دفع می کند و سبب رفع سرفه می شود.
  • فلفل قرمز برای تسکین برونشیت مزمن
  • فلفل قرمز بهترین داروی ریه است وبرای از برونشیت مزمن و امفیزما پیشگیری می کند.
  • تسکین برونشیت با فلفل قرمز.

فلفل قرمز برای بهبود آسم

اگر افراد مبتلا به آسم به فلفل قرمز الرژی نداشته باشند مصرف آن می تواند حمله های خفگی مبتلایان به اسم را بهبود دهد.

فلفل قرمز برای درمان اسهال خونی

فلفل قرمز بهترین محرک مفید برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی می باشد .

ضد عفونی کننده حلق

غرغره فلفل قرمز برای ضد عفونی کردن حلق بسیار مفید است.

ضد احتقان

فلفل قرمز ضد احتقان می باشد و برای رفع احتقانهای حاد در بیماری های ذات الریه و ذات الجنب مفید است همچنین به حل شدن لخته های خون کمک می کند .

فلفل قرمز برای رشد موهای سر

فلفل قرمز یا تند معروف به چیلی سبب افزایش جریان خون به پوست سرمی شود و به رشد موهای سر کمک می کند.

مصرف فلفل قرمز در بارداری و شیردهی:

بهتر است در دوره بارداری و تا چند ماه بعد از زایمان ، مادران فلفل قرمز مصرف نکنند زیرا پس از تولد نوزاد نمی تواند این ماده غذایی را که از شیر مادر به او منتقل می شود را هضم کند و به تدریج بعد از رشد دستگاه گوارش او قدرت هضم این قبیل موادغذایی را پیدا می کند.

پس فلفل های تند برای چه چیزهایی بد هستند و چرا؟

به طور کلی، فلفل تند نباید توسط کسی که از مشکلات التهابی غشا مخاطی رنج می برد، به ویژه اختلالات گوارشی مثل برگشت اسید یا زخم گوارشی مصرف شود اما اثرات جانبی فلفل تند به سیستم گوارشی محدود نمی شود.

عناصر فعال بیولوژیکی در فلفل می تواند بر دهان، چشم ها، پوست و چندین سیستم و اندام های دیگر بسته به شرایط سلامتی موجود یا حساسیت های موجود تاثیر بگذارد.

در ادامه این بخش با موضوع بررسی خواص و عوارض فلفل چلی تاثیرات جانبی فلفل چیلی خام را قسمت توضیح داده ایم:

1) فلفل تند برای بواسیر و هموروئید بد است.

به عنوان یک قاعده کلی, همه غذاهای تند برای بواسیر بد هستند.

2) معده را تحریک و گاستریت را بدتر می کند.

کپسایسین و دیگر عناصر تند فلفل , غشاهای مخاطی را تحریک می کنند و آن ها به طور مستقیم در تماس مستقیم قرار می گیرند.

خوردن فلفل تند در مقادیر زیاد می تواند گاستریت را بدتر کند و موجب تهوع, استفراغ و اسهال میشود. فلفل نیز برای افرادی که دارای زخم معده هستند، بد است.

فلفل قرمز چیلی چه عوارضی دارد؟

3) باعث سوزش سر دل و بدتر کردن برگشت اسید می شود.

فلفل تند سبب سوزش معده و برگشت اسید معده می شود پوشش معده را تحریک می کند و باعث می شود که مخلوط معده به مری بیشتر بالا بیاید و در نتیجه احساس سوزش سر دل در فرد ایجاد شود.

  • ایران کازمد